Handhaving in de 4e klasse is een feit!

20 juni 2022 23:30

Hoonhorst werd 11e in de zondag 4e klasse G district Oost. Deze positie zou in de meeste competities rechtstreekste handhaving betekenen. Maar in de 4e klasse zondag betekende het voor Hoonhorst één nacompetitieronde voor handhaving. Daar waar nummer 12 twee ronden moet spelen. Davo, de tegenstander in de nacompetitieronde, had vorige week al afgerekend met periodekampioen uit de 5e klasse Go Ahead Deventer (1-0) en was als competitiegenoot de tegenstander voor handhaving in de 4e klasse. Het werd een ware thriller op het prachtige sportcomplex van het gastvrije Lettele, waarbij de wedstrijd alles bood wat bij een finale hoort, alles behalve veel doelpunten. Opstootjes, kansen over en weer, een rode kaart, uitval door blessures, slecht voetbal met verlenging en een penaltyreeks en de lat die aan beide kanten in de weg stond. Na 120 minuten voetbal was Hoonhorst het koelbloedigst met de strafschoppenserie en handhaaft zich in de 4e klasse.

De verwachting was vooraf dat Davo met druk de wedstrijd zou starten. Al na 6 minuten kwam Davo over links door en testte Mike Damman in de korte hoek. Daarna kreeg Hoonhorst een levensgrote kans op de 1-0. Uit een corner van Wouter van der Kamp werd de inzet van Jens Eggens van de lijn gehaald. Borit Zwerink mocht zijn taak overnemen. Davo bleef de eerste helft qua kansen de licht bovenliggende partij. Een inzet van afstand door Mike gekeerd en een voorzet van rechts die door Mike aangetikt kon worden en ternauwernood door Jens tot hoekschop kon worden gewerkt. Het was de verrassende basisspeler Jens die de snelle linksbuiten van Davo af moest stoppen, maar na een half uur na een clash met zijn tegenstander geblesseerd het veld moest verlaten.
Na rust was het spelbeeld anders. Hoonhorst waarschuwde direct door een fijn geplaatst schot met de binnenkant van de voet van aanvoerder Sten Klein Herenbrink op het aluminium en 10 minuten na rust een geblokt schot van Dion Diepman.

Met de éne A-junior voor de andere (de sterk invallende Youri van Mourik voor Kristan Mulder) en de éne broer voor de andere (Jostino Kroes voor de van blessure terug komende Joey Kroes) was Hoonhorst voetballend de betere. Maar Davo bleef gevaarlijk door de vaak onberekenbare technisch vaardige voetballers. Het draaide uit op verlenging.

Er volgde een verlenging waar Davo trachtte te vertragen met krampgevalletjes en met incidentele uitvallen probeerde gevaarlijk te worden. Maar verdedigend waren met name Roy Diepman en doelman Mike Dammen een zekerheid en gaven geen krimp. Hoonhorst daarentegen probeerde wel te voetballen, maar het ontbrak aan zorgvuldigheid om voetballend openingen te vinden. Nadat Davo met 10 man kwam te staan na een grove charge op de doorgebroken Jostino Kroes en direct rood, kreeg Hoonhorst nog 2 grote mogelijkheden. Eerst speelde Jostino Kroes zichzelf knap vrij, maar zijn inzet miste. En in de laatste minuten van de verlenging kreeg Dion Diepman over links een levensgrote kans doordat hij  de bal via de kluts mee kreet. Zijn inzet werd knap gekeerd door de keeper van Davo. Na 120 minuten 0-0.

De penaltyserie die volgde was een bijzondere. Davo miste (buitenkant paal). Ook bij Sten Klein Herenbrink was de druk te groot. Te zwakke inzet recht op de doelman, terwijl hij jaren een zekerheid was als vaste penaltynemer. Davo vervolgens hoog over. Toen A-junior Yoeri van Mourik koelbloedig raak. Davo nu wel raak waarna Jules Diepman dan ook maar over schoot om de spanning nog wat op te vijzelen en Davo vervolgens wéér over het doel schoot.
Nadat Dion Diepman zijn strafschop ook benutte betekende het dat een misser van Davo haar lot zou bezegelen. De inzet van Davo werd klemvast gekeerd door Hoonhors-doelman Mike Damman, waardoor Hoonhorst zich handhaaft in de 4e klasse.

De euforie was ook groot om komend seizoen verder te bouwen met het jonge team in de 4e klasse.

Opstelling: Mike Damman, Jens Eggens (31. Borit Zwerink), Wouter van der Kamp, Roy Diepman, Tom Dijklag, Maikel Meijer, Dion Diepman, Sten Klein Herenbrink, Joey Kroes (65. Jostino Kroes), Kristan Mulder (65. Youri van Mourik) Jules Diepman

Hieronder de link naar de 4e stapschop van Hoonhorst (bij een 1-1 stand waarbij Davo er 3 gemist heeft en Hoonhorst 2)

benutte strafschop Dion Diepman waardoor de volgende beslissend kon zijn
beslissende gestopte strafschop door Mike