Hoonhorst zet te laat het licht aan.

5 december 2022 0:15

Al in 2010 werd Hoonhorst bekroond tot meest duurzame dorp van Overijssel. Met die geldprijs van 1.500.000 euro heeft Hoonhorst tal van initiatieven ontplooid om onder andere bewust met energiegebruik om te gaan. En zo werkt de voetbalvereniging ook aan de duurzaamheidsslag mee. Naast de energieneutrale thuisbasis De Potstal is het hybrideveld (het trainings/wedstrijdveld) in Hoonhorst het eerste voetbalveld in de gemeente met duurzame LED-verlichting. En ook voor het hoofdveld heeft de voetbalvereniging geïnvesteerd in energiezuinige verlichting. Binnenkort wordt deze geplaatst en tot dat moment moet VV Hoonhorst het nog doen op het hoofdveld met de conventionele verlichting. Een kwartier voor het einde van de thuiswedstrijd tegen Heeten werd bij een 2-2 stand de veldverlichting dan ook pas aangezet omdat het dermate duister werd dat bet lastig voetballen wordt. Er werd heel goed rekening gehouden met de hoge energieprijzen. Iedereen op of rond het veld begreep dat, Hoonhorsters en Heetenaren, behalve scheidsrechter Oosterman. Hij opperde eerst de verlichting te doven om vervolgens te besluiten de wedstrijd te staken totdat alle lampen rond het veld ontstoken zijn.. En met conventionele verlichting duurt dat een kleine 10 minuten. Waar hebben we het over? Het is 4e klasse-niveau. Volgens de regeltjes had de scheidsrechter gelijk, maar vol onbegrip zochten de beide teams de kleedkamer op en gingen de supporters voor een warme kop koffie.

De wedstrijd begon voor Hoonhorst belabberd. Het licht stond letterlijk en figuurlijk nog niet aan. Al na 6 minuten keek Hoonhorst tegen een 0-2 achterstand aan. Heeten voetbalde zeer goed en vergat voor rust verder afstand te nemen van Hoonhorst. Hoonhorst daarentegen speelde de eerste helft zwaar ondermaats en mocht niet klagen met de nog te overbruggen achterstand van 0-2. Dat de doelman van Heeten in de rust naar buiten ging om zichzelf warm te lopen met dit koude weer was tekenend.

Geen vuiltje leek aan de lucht voor Heeten in de tweede helft. Maar alles anders na rust. Hoonhorst kwam als herboren uit de kleedkamer met meer opportunisme en felheid. Het was de energieke invaller Joey Kroes die direct na rust al 1 op 1 met de Heeten doelman kwam. Hij keerde echter tot twee maal toe. De daaruit volgende corner werd wel binnengewerkt door Joey (1-2). Een kwartier later maakte Hoonhorst de gelijkmaker. Met voorbereidend werk van Joey en Sten Klein Herenbrink kon Ivor Smook de bal binnenschieten (2-2). Vervolgens bleef het een open wedstrijd met aan beide kanten mogelijkheden. Hoonhorst had de wedstrijd zomaar naar zijn hand kunnen zetten, totdat de scheidsrechter een klein kwartier voor het einde van de wedstrijd het spel stillegde. De trainer van Heeten maakte dankbaar gebruik van het moment om zijn team te instrueren. De wedstrijd werd hervat met een corner voor Hoonhorst en dat betekende bijna de 3-2. In de slotfase maakte Heeten alsnog de beslissing in de wedstrijd met een gelukkig doelpunt. Of het staken van de wedstrijd en de scheidsrechter hierdoor onbedoeld een beslissende rol hebben gespeeld? Het zou zomaar kunnen.

Volgende week speelt Hoonhorst de laatste wedstrijd van dit kalenderjaar, uit tegen Broekland, aanvang 14 uur.

Opstelling Hoonhorst: Mike Damman, Sander van der Berg, Roy Diepman, Dion Diepman, Silvan Smook, Maikel Meijer, Sten Klein Herenbrink, Ivor Smook, Youri van Mourik, Kristan Mulder (85. Tim van ‘t Oever, Jules Diepman (46. Joey Kroes)