Collectieve offday Hoonhorst

11 december 2022 21:00

Eén wedstrijd voor de boeg voor de winterstop betekende voor de ploeg van Patrick Wijsman een uitgelezen mogelijkheid om de aansluiting te vinden met de bovenstaande ploegen op de ranglijst. De tegenstander van vandaag Broekland stond immers met slecht 4 punten meer dan rode lantaarndrager Hoonhorst op een 9e plaats. Het mocht niet zo zijn, na een collectieve offday stond er een 5-1 nederlaag op het scorebord wat betekent dat er de tweede seizoenshelft veel moet gebeuren wil Hoonhorst zich handhaven in de 4e klasse.

Zonder de afwezige Kristan Mulder en geblesseerde spelers Tijmen Bovenmars en Jens Eggens begon Hoonhorst in tegenstelling tot vorige week, toen het na 5 minuten al 0-2 stond, voortvarend. Al na 3 minuten kwam de snelle Joey Kroes door op links en vond met een voorzet de vrij staande Youri van Mourik die hard net onder de lat het doel trof (0-1). Positief en nu de lijn van vorige week (2e helft) doortrekken zullen de meegereisde toeschouwers gedacht hebben. Met wat meer opportunisme en messcherp verdedigen op eigen helft zou dit goed moeten kunnen. Maar dit gebeurde niet. Het eerste echte gevaar van Broekland was na een klein kwartier raak. Door een moment van niet resoluut verdedigen in het strafschopgebied kon de linkerspits in de korte hoek raakschieten (1-1).  En vanaf toen was het Broekland dat de bovenliggende partij was. Met veel meer energie dan Hoonhorst en naar hartenlust opbouwen, die ruimte kreeg  de thuisploeg. De linkerflank van Broekland kreeg telkens alle ruimte om de vrije man te vinden. Met andere woorden: de organisatie was ver te zoeken bij Hoonhorst. En van scherp verdedigen was al helemaal geen sprake. Slechts 1x nog kreeg Hoonhorst een kans, een hele grote. Joey Kroes liet de verdediging van Broekland na een steekbal zijn hielen zien en zijn inzet werd met geluk gekeerd door een verdediger. Na een ruim half uur moest Maikel Meijer het spel geblesseerd verlaten. Dit betekende dat spits Joey Kroes een linie ging zakken en Tim van ’t Oever naast Jules in de spits kwam te spelen. En vanaf dat moment was het gebeurd met Hoonhorst. De rust werd dan nog wel gehaald met 1-1.
Na rust was het helemaal over en werd er collectief gefaald. Broekland  kwam al snel op 2-1 door een snelle actie over hun linkerflank die beheerst met een teruggetrokken bal werd afgerond. Toen een foutieve inspeelbal van Dion Diepman met een snelle counter de 3-1 inluidde, was de wedstrijd gespeeld. Bij de 4-1 vergat de anders zo zekere doelman Mike Damman in te grijpen en de 5-1 was er alleen voor de statistieken. Het had net zo goed 6, 7, 8 tegen 1 kunnen worden. Het voltallige team speelde ondermaats, leek niet te beseffen hoe belangrijk deze wedstrijd was. Mogelijke omzettingen werden niet gedaan om gezamenlijk toch de sleutel te vinden. Deze sleutel zal snel gevonden moeten worden om nog aanspraak te kunnen maken op handhaving.

Opstelling: Mike Damman, Sander van der Berg, Dion Diepman, Roy Diepman, Silvan Smook (60. Tom Dijkslag), Youri van Mourik, Sten Klein Herenbrink, Maikel Meijer (32. Tim van ’t Oever), Ivor Smook, Jules Diepman (80. Jostino Kroes), Joey Kroes