Hoonhorst is het helemaal kwijt

12 maart 2023 21:15

Dat Hoonhorst een lastig seizoen heeft, dat is duidelijk. Met vier punten uit veertien wedstrijden is Hoonhorst rode lantaarndrager en valt de nacompetitie om degradatie naar de 5e klasse nauwelijks meer te ontlopen. Maar rechtstreekse degradatie afwenden is goed mogelijk. De Gazelle staat immers slechts één punt boven Hoonhorst en er degradeert in de klasse met elf ploegen slechts één team rechtstreeks. Iets om voor te strijden voor coach Patrick Wijsman die aan het eind van het seizoen afscheid neemt.

De eerste negen wedstrijden van de competitie werd er heel behoorlijk gevoetbald. Er werden punten behaald en de verliezende partijen werden nipt verloren en veelal niet nodig. Maar de laatste vijf duels kreeg Hoonhorst 24 (!) goals tegen en werd slechts drie keer gescoord. Dan ben je het als team helemaal kwijt en zijn huidige blessures geen excuses meer. De start van de competitie laat zien dat het wel kan. Vandaag in Haarle was daar niets, maar dan ook niets van te zien. De ruststand van 5-0 was voor Haarle genoeg om de tweede helft freewheelend uit te spelen: eindstand 5-0. Hoonhorst liet zich de eerste helft na een redelijke start van tien minuten naar de slachtbank leiden. Even werd gedacht aan het FC Den Bosch scenario bij PEC vorige week (13-0), maar gelukkig had Haarle de tweede helft niet de drive die PEC toen wel had. Een drive die Hoonhorst de restende competitieduels nodig heeft om degradatie rechtstreeks te ontlopen. Een hoekschop die bij de eerste paal knullig het doel in ging was het eerste moment van zwak verdedigen (1-0). De 2-0 was het utlieme voorbeeld waar het echt aan schort. Een aanval van Haarle over vijf schijven waar even zo vaak een speler van Hoonhorst te laat kwam om in duel te komen. En als de spits van Haarle dan ook de hoek nog voor het uitkiezen heeft om binnen te koppen omdat er geen verdediger in de buurt is, wordt het eenvoudig 2-0. Eenvoudig wegdraaien bij een verdediger betekende de 3-0. Een hoekschop die wederom binnengekopt werd, was de 4-0. Knap gekopt, maar niet scherp verdedigd. Voor rust volgde dan ook nog de 5-0. En stelde Hoonhorst daar wat tegenover? In aanvallend opzicht amper. Pogingen om tot kansen te komen waren er, maar met de linies te ver uit elkaar wordt de aansluiting gemist. En bovenal en veel te vaak was de nauwkeurigheid in balbezit van een bedroevend niveau. Deze dramatische wedstrijd mag het team (staf en spelers) zich aanrekenen. Positief was te melden dat wederom de A-junioren Ties Fakkert en Victor Boekel de tweede helft naar behoren invielen. Aan de coach de taak om geloof in eigen kunnen en het voetbal van de eerste seizoenshelft terug te laten keren. Daar zal deze week aan gewerkt moeten worden.

Opstelling Hoonhorst: Mike Damman, Borit Zwerink (46. Jules Diepman), Wouter van der Kamp, Dion Diepman, Tom Dijkslag (46. Silvan Smook) Sander van der Berg, Youri van Mourik (60. Ties Fakkert), Ivor Smook, Joey Kroes, Sten Klein Herenbrink, Kristan Mulder (70. Victor Boekel)