Jeugd Combinatie Hoonhorst Wijthmen (JCHW) gaat in nieuw tenue spelen

2 juni 2017 14:45

Alle jeugdelftallen van Vv Hoonhorst en Vv Wijthmen gaan met ingang van het nieuwe seizoen in een geheel nieuw tenue spelen. Daartoe is een gezamenlijk verzoek bij de KNVB ingediend en hiervoor is de afgelopen week (eind mei) goedkeuring verleend. De jeugd zal gaan spelen onder de naam JCHW (Jeugd Combinatie Hoonhorst Wijthmen) in een paars shirt, witte broek en paarse sokken. Voor de duidelijkheid: er blijft gewoon sprake van een samenwerking net zoals het was en er is geen sprake van een fusie.

Al jarenlang werken Vv Hoonhorst en Vv Wijthmen naar wederzijdse tevredenheid samen op juniorenniveau, O19, O17 en O15 (voorheen A, B, C). Deze samenwerking is vorig seizoen uitgebreid met de O13-pupillen (voorheen D) en afgelopen seizoen zijn voor het eerst de O11 en O9-pupillen (voorheen E en F) in de samenwerking opgenomen. Ook het opnemen van de pupillenteams in de samenwerking verloopt prima. Aan de samenwerking zit een positieve maatschappelijke kant. Door samen te trainen (1x Hoonhorst, 1x Wijthmen) en samen te voetballen leert de jeugd elkaar kennen. Het schept een band waardoor de jeugd samen optrekt bij de jeugdsoos. Ook fietsen veel kinderen uit Hoonhorst en Wijthmen gezamenlijk naar school in Zwolle en mede door de samenwerking zijn er vele vriendengroepen ontstaan.

Tot nu toe is de samenwerking altijd geweest op basis van samengestelde teams (de welbekende ST’s). Organisatorisch zijn vorig seizoen de beide jeugdcommissies al samengevoegd tot één jeugdcommissie met afgevaardigden van beide verenigingen. De laatste stap is dan het in gang zetten van een volledig samenwerkende jeugdafdeling die vanwege de KNVB-richtlijnen een SJO (Samenwerking Jeugd Opleiding) genoemd wordt. Deze SJO heeft de naam JCHW gekregen (Jeugd Combinatie Hoonhorst Wijthmen). Dit is binnen de richtlijnen de enige manier om alle jeugdteams in hetzelfde tenue te laten spelen wat ook kostentechnisch een besparing oplevert. Door een gezamenlijke kleding/sponsorcommissie is gekozen voor paars-wit-paars, waarbij het paars een knipoog is naar het blauw van Hoonhorst en het rood van Wijthmen. Op dit moment is het de verhouding jeugdleden 77% Hoonhorst en 23% Wijthmen.  Jeugdleden blijven gewoon lid van de eigen vereniging. JCHW in het paars/wit: de jeugd kan niet wachten tot het nieuw seizoen begint…..

Namens het bestuur van Vv Hoonhorst,

Luc Diepman