Hoonhorst 2(za)-Wijthmen 2 één groot feest

17 maart 2024 21:45

De vooruitgeschoven wedstrijd van Hoonhorst 2(za) tegen Wijthmen 2 in de reserve 5e klasse naar de vrijdagavond bleek een gouden greep. Voor beide teams en voor de samenwerkende verengingen één van de hoogtepunten van het voetbalseizoen. Een wedstrijd die onder leiding stond van pastoor André Monninkhof van de Emmanuelparochie waar ook de parochielocatie in Hoonhorst bij hoort werd een waar spektakel voor heel veel toeschouwers. Vooraf met vuurwerk, in de eerste, tweede en derde helft was er genoeg te beleven op De Potkamp. Dat Hoonhorst tijdens de wedstrijd aan het langste eind trok (4-3) waren ook alle Wijthmens na de wedstrijd vergeten. In de kantine met zanger Marco ten Kate (ook stadionspeaker van PEC Zwolle) was het in de kantine nadien één groot feest.

De pastoor van de Emanuelparochie (11 locaties Noord-Oost Salland) waar parochielocatie Hoonhorst bij hoort leidde de wedstrijd. Als gediplomeerd KNVB-scheidsrechter (A-categorie O19 veelal) had het bestuur van VV Hoonhorst alle vertrouwen in de aanslelling van de pastoor voor deze "wedstrijd van het jaar voor velen". En scheidsrechter Monninkhof deed dat met verve. Hij stuurde terecht een speler van Wijthmen voor 10 minuten tijdstraf naar de zijkant en evenzo later een speler van Hoonhorst na een harde charge. De pastoor voerde pascontrole uit, floot gedecideerd waarnodig en rechtvaardig en kreeg van de wedstrijdvolgers een dikke voldoende.

De aanleiding voor de aanstelling van de pastoor voor het fluiten van deze wedstrijd gaat terug naar  de receptie van het 75-jarig verenigingsjubileum op 12 mei jl. Waar in de historische stukken te vinden is dat de pastoor een belangrijke (misschien wel bepalende) rol vervulde bij de oprichting van de voetbalvereniging in Hoonhorst, kreeg de pastoor met de parochielocatie Hoonhorst (evenals vele ander aan het dorp gelieerde instanties en verenigingen) een uitnodiging. Tijdens zijn woordje met de receptie bood hij het bestuur van VV Hoonhorst een fluitje aan met het aanbod een keer een wedstrijd in Hoonhorst te komen fluiten. De belofte om op dat aanbod in te gaan werd met deze derbywedstrijd waargemaakt.  Met een kleine attentie vanuit het VV Hoonhorst-bestuur als dank keerde ook pastoor Monninkhof net als velen na de derde helft voldaan huiswaarts.

De wedstrijd kende een ongekend scoreverloop. Het jonge Hoonhorst team kwam op 1-0, het werd 1-1, 2-1 en de ruststand was 2-2. Na de thee 3-2 en 4-2, waarna Wijthmen fraai de 4-3 binnenschoot. Een drukkend Wijthmen in de laatst minuten leek tegen het 10-tal van Hoonhorst de 4-4 te maken, maar helaas voor Wijthmen en de neutrale toeschouwer die van strafschoppen houdt, bleef deze uit. Immers was besloten in overleg met de scheidsrechter dat na de wedstrijd strafschoppen zouden genomen worden in geval van gelijke stand. Dit kwam er niet van en zo kon een ieder na de wedstrijd vol voor de derde helft gaan. hh-wij3.jpghh-wij5.jpg

hh-wij2.jpg