Kledingprotocol VCHW

VCHW stelt voor alle spelers een verplicht tenue ter beschikking op basis van bruikleen. Sommige elftallen hebben ook een trainingspak en wedstrijdtas gekregen. Tenues, trainingspakken en tassen blijven altijd eigendom van de vereniging.

Voor alle spelende leden is het verplicht tijdens wedstrijden het officiële VCHW tenue met
sponsorlogo’s (broekje, shirt, kousen) te dragen.
- Indien er tevens trainingspakken door de sponsor ter beschikking zijn gesteld, dienen de
spelers in het gesponsorde pak naar de wedstrijden te komen (bij aankomst en vertrek en als
het slecht weer/koud is ook bij de warming up).
- Bij kou is bij de wedstrijdshirts met korte mouw alleen witte thermokleding onder het tenue
toegestaan. Bij de wedstrijdshirts met lange mouw maakt dit niet uit.
- Teams dienen de tenues steeds in de tas te bewaren waarin de tenues bij aanvang van het
seizoen zijn uitgereikt (individuele spelers nemen nooit zelf een tenue mee);
- Teams zijn zelf verantwoordelijk voor het wassen van de tenues: ieder team dient het eigen
tenue steeds als een geheel te wassen na iedere wedstrijd die gespeeld is (volg de was
instructies in de shirts of zie hieronder.

Voetbalkleding wassen:
Met name grasvlekken kunnen erg hardnekkig zijn in sportkleding. Soms zijn ze zelfs zo hardnekkig, dat één wasbeurt niet voldoende is om ze volledig te verwijderen. Om er zeker van te zijn dat vlekken in voetbalshirtjes en -broekjes verwijderd kunnen worden, moet er niet te lang gewacht worden met het wassen.
Voor de wasbeurt is het bij grote vlekken verstandig om ze voor te behandelen met een
ossengalzeep of groene zeep. Bij hardnekkige vlekken is het goed om de wasmachine niet volledig vol te hebben, omdat de vlek zo minder goed bereikt wordt. Keer het shirt bovendien binnenstebuiten, omdat dit lekken en/of vervagen van kleuren kan voorkomen.

Op welke temperatuur shirtjes wassen?
Op het label van een voetbalshirtje staat vaak aangegeven dat het maximaal op dertig á veertig
graden gewassen mag worden.

Voetbalshirtjes niet in de droger
Een veelgemaakte fout is de het drogen van voetbalshirtjes met behulp van een droger. Voetbalshirts zijn gemaakt van een materiaal dat erg snel opdroogt. De vezels in het shirt nemen geen vocht op. De shirts drogen met een droger kan het materiaal beschadigen, doen krimpen en bovendien de kleuren aantasten. Drogen aan de lucht is de beste optie bij sportkleding.