Kort voor tijd toch winst tegen Batavia’90

25 maart 2024 7:30

Een verre uitwedstrijd in Lelystad. Nooit eerder speelden de blauwwitten in de hoofdstad van Flevoland een competitiewedstrijd. Clubmensen met historische kennis herinnerden zich moeiteloos affiches tegen polderclubs als RKO uit Rutten en Bant in de 70’er en begin 80’er jaren. Maar bij de jonge vereniging Batavia ’90 uit Lelystad, daar is Hoonhorst 1 nog nooit geweest. De wedstrijd leek in bepaalde opzichten een kopie van de thuiswedstrijd waar Hoonhorst ternauwernood won met een winnende treffer in de slotfase. Zo ook nu was het 5 minuten voor het einde dat Hoonhorst de wedstrijd in haar voordeel besliste. Invaller Ties Fakkert werd daarmee bekroond tot matchwinner door de winnende treffer op zijn naam te schrijven.

In de thuiswedstrijd was het al duidelijk: Batavia’90 is een team met Poolse spelers, technisch begaafd en dat af en toe gedrag over het randje gaat. Dit was vandaag niet anders. Het bleek ook nu een lastige tegenstander en mocht Batavia van geluk spreken dat het vanaf een halfuur met een heel elftal op het veld bleef staan. Een elleboog van de spits van Batavia in de ribbenkast van een Hoonhorst-verdediger was de scheidsrechter volledig ontgaan.
Hoonhorst had in de eerste helft veelal de bal. De vaak vrij staande Wouter van der Kamp kreeg veel ruimte om op te bouwen. Een strakke voorzet van Jostino Kroes na 10 minuten schoot net voor de teen van de in de spits geposteerde Jules Diepman langs om binnen te prikken. Een combinatie tussen Jostino en Sten Klein Herenbrink even later tot corner verwerkt en Borit gaf een prima voorzet bij die bij de tweede paal niet door de Hoonhorst-aanvallers binnen gewerkt kon worden. Ook afstantschoten van Wouter van der Kamp misten nauwkeurigheid. Vijf minuten voor rust was het dan wel raak. Een vrije trap op de rechterflank van het strafschopgebied werd door Dion Diepman fraai via de onderkant lat over de doelman heen geschoten (0-1). Klik hier voor het doelpunt. De Batavieren kwamen amper tot benoemenswaardige aanvallen, maar bleven met lange ballen en technisch vaardige spelers wel continue dreigend.
Na rust ging Hoonhorst op zoek naar meer en dat kwam snel. In de 52 minuut werd vanaf de rechterflank Dion bereikt die met een schot over de doelman zijn tweede treffer van de middag maakte (0-2). Hoonhorst en de meegereisde supporters zullen gedacht hebben: wedstrijd gespeeld, maar niets bleek minder waar. Al snel kwam de aansluitingstreffer van Batavia. Een diepe bal op een in buitenspel staande speler van Batavia werd binnengeschoten (1-2). Hevige protesten van Hoonhorst-zijde en de vlagger werden  daarbij ten onrechte genegeerd. Batavia kreeg geloof in eigen kunnen en loerde op fouten in de verdediging van Hoonhorst. Die fout kwam. Een inspeelpass werd onderschept en de fraai uitgespeelde aanval trof doel (2-2).  Hoonhorst daarentegen speelde vanaf een kwartier na rust met name tegen zichzelf. Teveel balverlies en de linies te ver uit elkaar, waardoor Batavia bediend werd en dreigend kon worden. Een afgekeurde treffer van Batavia wegens buitenspel was mogelijk het signaal om met frisse krachten te gaan spelen. Met de van een blessure teruggekeerde Ivor Smook en Ties Fakkert probeerde Hoonhorst in de laatste fase alsnog de wedstijd na zich toe te trekken. Dion Diepman had zijn derde kunnen maken maar trof de paal. Invaller Ties Fakkert wist na goed voorbereidend werk van Tom Dijkslag wel de winnende treffer te maken (2-3).
Hoonhorst komt door deze overwinning vaster op de tweede plek na de nederlaag van Raalte.
Volgende week maandag, tweede paasdag speelt Hoonhorst thuis tegen SV Zwolle.