Gelukkige winst voor Hoonhorst

1 april 2024 23:30

Op 2e paasdag stond er voor Hoonhorst in de 5e klasse F een inhaalduel gepland. Door de vele afgelastingen dit najaar was het niet te voorkomen voor Hoonhorst dat er in het paasweekend gevoetbald zou moeten worden. SV Zwolle was de tegenstander. In een wedstrijd waar Hoonhorst geen acceptabel niveau behaalde werd wél aan het langste eind getrokken. Een prachtige aanval van Hoonhorst, de enige in de gehele wedstrijd, werd doeltreffend afgerond door Dion Diepman die zich tot matchwinner mocht laten bekronen.

De wedstrijd tegen Zwolle was er één waarbij voor beide ploegen wat op het spel stond. Hoonhorst wil koploper Terwolde in het vizier houden en Zwolle wilde nog aanspraak kunnen maken op de nacompetitie waardoor ook voor hen winst noodzaak was. Dit was te zien aan het spel van Zwolle. Ze openden beter, waren agressiever in de duels en de bovenliggende partij gedurende langere tijd in de eerste helft. Hoonhorst daarentegen speelde zonder zelfvertrouwen en overtuiging om aan te vallen en de wedstrijd naar eigen hand te willen zetten. Zwolle kreeg na 10 minuten een enorme kans toen uit een voorzet vanaf links bij de tweede paal de geheel vrij staande Zwollenaar kon aannemen en afdrukken. Gelukkig stond de sterke doelman Jur Fakkert op de juiste plek. Hoonhorst stelde er niets tegenover en was daarbij veel te slordig. Of de genuttigde paaseieren nog niet goed verteerd waren, de muziek van het festival Paaspop bij sommige spelers nog nagalmde of de paasvuren nog nasmeulden in de hoofden van de spelers, het blijft gissen. In de eerste helft kwam Hoonhorst tot geen noemenswaardige uitgespeelde kansen. Alleen een goede vrije trap van Wouter van der Kamp (zijnet) en een geschampte kopbal van Tom Dijkslag waren benoembare wapenfeiten.

Na rust met de ingevallen Sten Klein Herenbrink en wat later met Youri van Mourik was er hoop op beter spel. Maar ook toen waren de eerste wapenfeiten van Zwolle. Een kopbal belande op de paal en Jur ranselde een goede vrije trap uit de kruising. Daarna was het in de 70e minuut eindelijk Hoonhorst dat wat zelfs wat later bleek beslissend van zich liet spreken. Een prachtige aanval vanuit de verdediging bereikte Youri van Mourik. Hij vond in de diepte Jostino Kroes die teruglegde op Dion Diepman. Vanaf rand strafschopgebied plaatse hij met binnenkant voet de bal beheerst in de linkerbenedenhoek van het doel, onhoudbaar voor de doelman (1-0). Het leek even dat Hoonhorst “los” was. Ties Fakkert schoot op doel, waarbij in de rebound Sten Klein Herenbrink de paal raakte. Ook een kopbal van Ties uit een corner werd rakelings naast gekopt.  De laatste minuten was het toch nog weer billenknijpen. Zwolle probeerde met lange ballen de Hoonhorst-defensie te ontregelen. Het missen van nauwkeurigheid bij de Zwollenaren betekende een niet verdiende maar welkome driepunter voor Hoonhorst. Volgende week speelt Hoonhorst wederom thuis, dan tegen Wesepe. Een ploeg waar Hoonhorst in de heenwedstrijd punten verspeelde, kortom wees gewaarschuwd. De aanvang op de Potkamp is om 14 uur.

Opstelling Hoonhorst: Jur Fakkert, Roy Diepman, Jules Diepman, Niek Diepman, Ivor Smook (40. Tom Dijkslag), Sander van den Berg (46. Sten Klein Herenbrink), Joey Kroes (60. Youri van Mourik), Wouter van der Kamp, Dion Diepman, Ties Fakkert, Jostino Kroes (80. Borit Zwerink),