Erelid en oud-voorzitter Anton Eijkelkamp overleden

20 april 2024 1:15

Deze week namen wij als VV Hoonhorst kennis van het overlijden van Anton Eijkelkamp op 83-jarige leeftijd. Anton was erelid van onze vereniging. Hij is maar liefst 40 (!) jaar bestuurlijk actief geweest voor de club waarvan 32 jaar als voorzitter. Voor zijn tomeloze inzet voor de club is hij benoemd tot erelid van VV Hoonhorst en koninklijk onderscheiden. De afscheidsviering en begrafenis van Anton Eijkelkamp vinden plaats op zaterdag 20 april in Hoonhorst.
Voorafgaand aan alle duels van VV Hoonhorst en de Voetbal Combinatie Hoonhorst & Wijthmen (VCHW) dit weekend (uit en thuis) wordt verzocht een minuut stilte in acht te nemen ter nagedachtenis. Daarnaast zal Hoonhorst 1 zondag tegen DAVO met rouwbanden spelen.

Een clubman in hart en nieren. Dat kon van Anton Eijkelkamp zeker gezegd worden. Al vrij snel na de oprichting van VV Hoonhorst werd Anton voetballend lid. Als doelman van het eerste elftal maakte hij deel uit van het kampioenselftal in de 2e klasse afdeling Zwolle in 1961. Tot zijn 28e heeft hij in het vlaggenschip gekeept en daarna nog in het 2e en bij de veteranen. Met in zijn jonge jaren als bijnaam “De Zwarte Panter” en als bloedfanatiek bekend staand, heeft Anton "Tone Ekkelkamp" op het voetbalgebied bijgedragen aan de groei en bloei van de vereniging. Al tijdens zijn keepersjaren in het eerste, kwam op jonge leeftijd zijn verantwoordelijkheidsgevoel bovendrijven. Anton werd actief als vrijwilliger op vele gebieden en trad in 1958 op 18(!)-jarige leeftijd toe tot het bestuur van VV Hoonhorst. In 1966 werd Anton Eijkelkamp voorzitter en bleef dit tot en met het 50-jarig jubileum in 1998. Voor zijn onuitputtelijke staat van dienst voor VV Hoonhorst is hij koninklijk onderscheiden en door de leden benoemd tot erelid van VV Hoonhorst.

Anton Eijkelkamp stond als bestuurder bekend als een fijn mens, maar ook prestatiegericht en met altijd hart voor de vereniging en de mensen. Als de prestaties van het vlaggenschip niet naar behoren waren, schroomde hij niet de spelers en begeleiding toe te spreken, hetgeen meermaals is gebeurd. Opdat het toch anders moest én kon. Leden toespreken deed hij op zijn eigen goedige en zachte wijze. Nu was de algemene ledenvergadering leiden met daarbij kritische vragen van leden niet zijn grootste hobby, maar besturen op de voor- en achtergrond en vrijwilligers waarderen en hen daarbij in kwaliteiten te laten groeien paste perfect bij Anton Eijkelkamp. Zijn goede karakter hielp dat hij bij velen geliefd was. Zichzelf wegcijferen deed Anton maar al te vaak met door het marginaliseren van zijn eigen rol. Onder Anton Eijkelkamp’s voorzitterschap, met hulp van andere bestuursleden en vele vrijwilligers en met naast hem de steun van zijn vrouw Cilia is er heel veel gebeurd bij de vereniging. In 1973 kreeg VV Hoonhorst samen met de tafeltennisvereniging zijn eigen sportpark “De Potkamp” en er kwam een kantine. Later werd de accommodatie uitgebreid met extra velden, nieuwe kleedkamers en een nieuwe kantine. Het aantal voetballende leden steeg door de jaren en de prestaties van het vlaggenschip werd met de jaren beter met als zichtbare hoogtepunten de promoties naar de 1e klasse afdeling Zwolle (1971), promotie naar de 4e klasse KNVB (1986) en de promotie naar de 3e klasse KNVB (1993). Kronen op het vele zichtbare en onzichtbare werk wat Anton Eijkelkamp in al die jaren voor VV Hoonhorst verricht heeft. Er werd in de jaren ’70 al een start gemaakt met het competitievoetbal voor vrouwen. Het kon Anton’s goedkeuring toen al verkrijgen. Een vooruitziende blik van Anton met alle voetballende meiden en vrouwen van nu kunnen we met de kennis van nu zeker zeggen.
Na zijn afscheid als voorzitter en bestuurslid in 1998 met het 50-jarig jubileum nam  Anton geleidelijk wat afstand van de vereniging, maar hij bleef zich inzetten als vrijwilliger in Hoonhorst totdat zijn gezondheid plotseling een wending nam en hij afhankelijk werd van de zorgen van zijn vrouw. Toen hij in 2021 afscheid moest nemen van zijn vrouw Cilia was “thuis” wonen geen optie meer.

Voorafgaand aan het 75-jarig jubileum afgelopen mei heb ik namens VV Hoonhorst Anton een bezoek gebracht en een attentie overhandigd in het verzorgingstehuis in Zwolle. In alle rust hebben we met elkaar kunnen spreken. Ondanks zijn broze gezondheid hebben we mooie herinneringen op kunnen halen. Bij mijn vertrek vroeg Anton me: “Doe iedereen de groet’n bij de VV Hoonhorst!”.
Dat zal ik doen!”, was mijn antwoord.
Met de jubileumreünie enkele dagen daarna had ik hét uitgelezen moment om de groeten van Anton over te brengen aan "de VV Hoonhorst". Dat heb ik dan ook gedaan. Nu denk ik dat ik namens alle toen aanwezige reüniegangers, de clubleden, oud-leden en iedereen die VV Hoonhorst een warm hart toedraagt mag zeggen:
Anton, de groet’n terug! Rust zacht en bedankt voor alles wat je voor VV Hoonhorst hebt betekend!
Namens het bestuur van VV Hoonhorst
Luc Diepman
voorzitter

foto onder: Anton Eijkelkamp spreekt de leden toe