Hoonhorst verslaat DAVO

21 april 2024 21:45

Hoonhorst - DAVO werd vooraf gegaan door een indrukwekkende minuut stilte ter nagedachtenis aan het deze week overleden oud-voorzitter en erelid Anton Eijkelkamp (83). De clubman is gedurende 32 jaar voorzitter van VV Hoonhorst geweest en heeft 40 jaar deel uitgemaakt van het verenigingsbestuur. Het vooraf lastig ingeschatte DAVO uit Deventer, de nummer 4 van de stand die ook graag nacompetitie wilde halen, bleek ongegrond. Hoonhorst won terecht en met ruime cijfers: 4-1.

Het technisch vaardige DAVO werd vooraf enigszins gevreesd. Er zijn spelers bij die graag dribbelend het strafschopgebied binnenkomen en dan voor de actie of strafschop gaan. Al in de eerste minuut lukte het laatste bijna, maar de duikeling werd terecht door de leidsman weggewuifd. Dat was ook het enige echte gevaar van DAVO in de eerste helft buiten de gelijkmaker. Hoonhorst had de opdracht scherp te verdedigen om zelf de bal in de ploeg te houden. Dat laatste gebeurde in het eerste uur van de wedstrijd te weinig. Veelal was de bal te snel weer in bezit van de tegenstander en dat moet juist niet tegen een tegenstander als DAVO. Ondanks dat  wasHoonhorst qua veldspel bovenliggend. De eerste dreiging had Hoonhorst na 10 minuten via Youri van Mourik op aangeven van Ivor Smook vanaf links. Na 25 minuten was het wel raak. Een hoekschop van Dion Diepman werd bij de tweede paal door Sten Klein Herenbrink op maat voor het doel breed gelegd waar Tom Dijkslag op de juiste plek stond om binnen te werken (1-0). Onnodig snel maakte DAVO de gelijkmaker. Een diepe bal vanaf links werd ontvangen door de rechtspits van DAVO die fraai en beheerst in de verre hoek binnenschoot (1-1). Direct daarna bediende Sten Ties Fakkert. Zijn bal werd van de lijn gehaald door een DAVO verdediger. Diezelfde Ties bediende Youri waarbij de scheidsrechter goed de voordeelregel toepaste na een overtreding op een Hoonhorst-speler en Youri beheerst de 2-1 kon binnenschieten. Al voor rust had de wedstrijd beslist kunnen en moeten zijn. Dion kwam vrij voor de doelman waarbij de scheidsrechter de grensrechter aan DAVO-zijde liet staan. Toen Dion de bal breed speelde en Joey Kroes beheerst afrondde, floot de scheidsrechter wel af na een vlagsignaal van de grensrechter van DAVO. Het doelpunt werd afgekeurd en bleef de 2-1 stand op het scorebord staan met rust.
Na rust bediende Joey op zijn beurt vanaf  links de geheel vrijstaande Dion. Hij was niet nauwkeurig genoeg was om de wedstrijd in het slot te gooien en vond de doelman van DAVO op zijn weg en even later stuitte Sten ook op de doelman. Een kwartier voor tijd Youri van Mourik in de rebound de 3-1 op het scorebord liet zetten na een eerste actie van invaller Kristan Mulder. Het slotakkoord was voor Ties Fakkert. Een teruggetrokken bal van Kristan werd op fraaie wijze 5 minuten voor tijd snoeihard onderkant lat binnengeschoten (4-1). Door de overwinningen van de laatste twee weken heeft Hoonhorst afstand genomen van de nummer 4 en 5 van de stand (DAVO en Raalte) en lijkt Hoonhorst de nacompetitie om promotie bijna niet meer te ontgaan.
Volgende week speelt Hoonhorst uit tegen SV Zwolle.
Opstelling Hoonhorst: Jostino Kroes, Ivor Smook, Jules Diepman, Niek Diepman, Tom Dijkslag, Wouter van der Kamp, Youri van Mourik (75. Maikel Meijer), Dion Diepman, Ties Fakkert, Sten Klein Herenbrink (65. Kristan Mulder), Joey Kroes